Poniedziałkowy poranek 11 marca o godzinie 6.00 przyniósł ze sobą podwyżkę cen za przejazd koncesyjnym odcinkiem Autostrady Wielopolskiej, czyli fragmentem A2, który rozciąga się od Konina do Nowego Tomyśla. Trzy punkty poboru opłat są zlokalizowane na całej długości tej trasy. Większość z nas zastanawia się, ile teraz wynoszą stawki?
Podwyżka tyczy się 150-kilometrowego fragmentu autostrady A2, który ciągnie się od Nowego Tomyśla do Konina. Zwiększone ceny, wynoszące od 6% do 8% (w zależności od typu pojazdu), dotyczą każdego z trzech segmentów tej trasy, które mają po 50 km długości. Przy tym, dla motocykli spółka utrzymuje bonifikatę na poziomie 50%.
Głównymi powodami zdecydowania się na wprowadzenie wyższych opłat są wzrost kosztów utrzymania autostrady, wysokie stopy procentowe oraz ciągły wzrost inflacji. Ostatnia podwyżka miała miejsce pół roku wcześniej, dokładnie 11 września 2023 roku.
Nowe ceny za przejazd autostradą A2 pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem prezentują się następująco:
16 zł (zamiast 15 zł) – dla motocykli (Kat. 6);
32 zł (poprzednio 30 zł) – dla pojazdów osobowych o dwóch osiach (Kat.1);
51 zł (zamiast 47 zł) – dla samochodów o dwóch osiach, z których przynajmniej jedna jest wyposażona w koła bliźniacze, oraz dla motocykli i samochodów o dwóch osiach z przyczepami (Kat. 2);
78 zł (poprzednio 72 zł) – dla aut o trzech osiach oraz aut o dwóch osiach, z których co najmniej jedna ma koła bliźniacze z przyczepami (Kat.3);
118 zł (zamiast 109 zł) – dla pojazdów o więcej niż trzech osiach oraz pojazdów o trzech osiach z przyczepami (Kat.4);
320 zł (było 300 zł) – dla pojazdów ponadnormatywnych (Kat.5).
Nie doszło do żadnej zmiany w koszcie przejazdu od Świecka do Nowego Tomyśla. Za pokonanie dystansu 106 km kierowcy samochodów osobowych (Kat.1) wciąż płacą 18 zł.
Autostrada Wielkopolska S.A. wyjaśnia, że stawki za korzystanie z płatnego odcinka A2 ustalane są na podstawie rzeczywistych kosztów związanych z utrzymaniem autostrady, obsługą finansową, remontami i modernizacjami, a także realizacją wieloletniego planu inwestycyjnego. Spółka nie otrzymuje żadnej pomocy finansowej od sektora publicznego. Odcinek trasy pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem jest w całości utrzymany przez Autostradę Wielkopolską, dlatego to kierowcy korzystający z tej drogi pokrywają wszystkie powiązane z tym koszty.