Zdrowie

Klucz do zdrowych relacji w miejscu pracy: 5 porad jak asertywnie wyznaczać swoje granice

Kiedykolwiek słyszysz „Czy mógłbyś mi pomóc?”, „Mam dla Ciebie kilka dodatkowych zadań, możesz?”, „Czy mogę poprosić Cię o…” – i na każde z tych pytań odpowiadasz afirmatywnie, przyjmując na siebie dodatkowe obowiązki i pracując „po godzinach”, może to świadczyć o Twoim problemie z asertywnością. Zasadnicze jest przemyślenie tego zagadnienia, ponieważ uległość w miejscu pracy może skutkować szybkim wypaleniem zawodowym lub innymi problemami psychicznymi.

Niekiedy nasza nieasertywność jest wynikiem internalizowanej potrzeby bycia uprzejmym dla innych – wiadomo, że w przyjaznym środowisku pracuje się lepiej. Jednakże, istnieje cienka linia między byciem miłym i pomocnym dla kolegów z pracy a byciem podatnym na manipulacje. Specjaliści podkreślają, że można łatwo sprawdzić, czy ta granica została przekroczona. – Ważne jest, aby zadać sobie pytanie: jak się czuję? Czy konkretna sytuacja, np. prośba o wykonanie dodatkowej pracy, jest dla mnie komfortowa i czy mam wystarczająco dużo czasu w godzinach pracy, aby to zrobić? Czy może zmusza mnie do włączania komputera wieczorem? – radzi Katarzyna Leśniak, psycholog z Poradni Zdrowia Psychicznego Harmonia, LUX MED.

Jeżeli podjęcie dodatkowych obowiązków wiąże się z niepokojącymi symptomami takimi jak: spadek nastroju, utrata energii zarówno psychicznej jak i fizycznej, popełnianie błędów, które wcześniej nie miały miejsca, brak kreatywności, problemy z koncentracją – to bez wątpienia jest to sygnał ostrzegawczy, że obciążenie jest zbyt duże. Wtedy najwyższy czas na plan naprawczy i naukę asertywnego mówienia „nie”.

Sesje treningowe z zakresu asertywności

Prawidłowo pojmana asertywność nie jest agresją, lecz zdrowym podejściem do wyznaczania granic. – Nie chodzi tu o rangę potrzeb – żadne potrzeby nie są ważniejsze od innych – wszyscy jesteśmy równie ważni – wyjaśnia specjalistka.

Ważne jest by dbać o swoją asertywność i nie zapominać o sobie. Według raportu „Zdrowie psychiczne na polskim rynku pracy” aż 45% osób[1]aktywnych zawodowo w Polsce regularnie pracuje „po godzinach”, zaniedbując swoje obowiązki domowe, co negatywnie wpływa na ich bliskich.

Similar Posts