Lotnisko Chopina, największy port lotniczy w Polsce, zwróciło się do pasażerów z prośbą o samodzielną weryfikację statusu ich lotów. Wskazano, że informacje te powinny być sprawdzane bezpośrednio u przewoźników, zarówno za pomocą aplikacji, jak i na stronach internetowych. Prośba ta wynika z licznych zgłoszeń dotyczących problemów z systemami odpraw przewoźników.
Informacje dodatkowo podkreślają problemy z systemem odpraw linii lotniczych Wizz Air. Z powodu awarii i niemożności przeprowadzenia odprawy online, pasażerowie są proszeni o przybycie na lotnisko co najmniej trzy godziny przed planowanym odlotem, aby przeprowadzić odprawę na stanowisku check-in.
Awaria nie ominęła również Niemiec – lotnisko Berlin-Brandenburg (BER) zostało tymczasowo zamknięte z powodu poważnych problemów technicznych. Według rzecznika portu lotniczego, obecnie żadne samoloty nie są obsługiwane. Przypuszcza się, że przyczyną jest ogólnoświatowa awaria oprogramowania Microsoft, na co wskazuje „Berliner Zeitung”.
Te trudności nie są ograniczone do Polski i Niemiec. Powiadomiono o poważnych zakłóceniach w systemach usług publicznych na całym świecie, w tym w Wielkiej Brytanii, Japonii, Czechach i Hiszpanii. Władze Australii także zgłosiły problemy, które sparaliżowały media, banki i firmy telekomunikacyjne w kraju. Rzecznik Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w Canberze sugeruje, że źródłem kłopotów może być globalna firma CrowdStrike, specjalizująca się w cyberbezpieczeństwie.
Wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował jednak, że pomimo globalnej awarii systemów Microsoft, krytyczne systemy infrastruktury w Polsce działają płynnie. Na dzień dzisiejszy nie ma powodów do obaw.
Lotnisko Chopina w Warszawie jest największym portem lotniczym w Polsce. W 2023 roku obsłużyło 18,5 miliona pasażerów, a według prognoz na 2024 rok przewiduje odprawić 20,5 miliona pasażerów – o około 10% więcej niż rok wcześniej.