Motoryzacja

Chiński rynek motoryzacyjny: Powolny wzrost i niespodziewane liderstwo Tesli

Wygląda na to, że chiński rynek motoryzacyjny powoli wraca do normy. W 2023 roku, pomimo drobnych bieżących trudności, zanotował kolejny, choć skromny wzrost sprzedaży. Najbardziej zaskakujące jest jednak to, które modele samochodów cieszyły się w tym okresie największą popularnością. Na szczycie listy znalazła się Tesla, marka dobrze znana polskim kierowcom.

W 2023 roku w Polsce zarejestrowano ponad pół miliona nowych samochodów osobowych i dostawczych prosto z fabryki – wynik, który został uznany za sukces. Tymczasem w Chinach, wg danych Focus2move, sprzedano aż 22,37 mln pojazdów. Dzięki temu Chiny utrzymały swój status największego rynku motoryzacyjnego na świecie.

Sprzedaż ponad 22 mln aut w Chinach oznacza wzrost o 1,1% w porównaniu do roku 2022. Oprócz tego, sprzedaż aut w Chinach gwałtownie wzrosła w grudniu 2023 roku o ponad 9%. Mimo to warto podkreślić, że rynek ten nadal odrabia straty po pandemii. W 2017 roku sprzedaż wynosiła bowiem 25,6 mln pojazdów, co pokazuje, że pełna odbudowa rynku jeszcze nie nastąpiła.

Na chińskim rynku motoryzacyjnym dominują marki lokalne, takie jak BYD, Changan czy Geely, które w 2023 roku sprzedały łącznie 4,71 mln aut, co stanowiło jedną czwartą całego rynku. Mimo to, na liście najlepiej sprzedających się marek znalazły się również takie firmy jak Volkswagen (2,24 mln aut), Toyota (1,73 mln aut) i Honda (1,2 mln aut). Wśród europejskich marek szczególnie wyróżniają się te premium: BMW (prawie 797 tys. aut), Mercedes (prawie 729 tys. aut) i Audi (ponad 726 tys. aut).

Mimo dominacji chińskich marek na lokalnym rynku, najchętniej kupowanym modelem okazała się Tesla, a konkretnie model Y. Ten amerykański SUV elektryczny znalazł 393 339 nabywców w 2023 roku, co oznacza wzrost zainteresowania modelem o blisko 24%. Tym samym Tesla awansowała z piątego na pierwsze miejsce. Na drugim miejscu uplasował się BYD Qin Plus ze sprzedażą 393 071 egzemplarzy i wzrostem o prawie 41%, co pozwoliło mu awansować z piątego na drugie miejsce.

Interesujące jest to, że walka o pierwsze miejsce była bardzo zacięta, decydującą różnicą było zaledwie 268 samochodów. Jeśli chiński BYD utrzyma obecne tempo wzrostu sprzedaży, w 2024 roku może nie dać szans Tesli na obronę pierwszego miejsca.

Similar Posts